Ostatnia tajemnicza misja samolotu Boeing X-37B wciąż trwa. Maszyna rozwijana w tajnym wojskowym projekcie przetrwała już 400 dni na orbicie.

X-37B to projekt Sił Powietrznych USA oraz Boeinga (NASA)

Misja Orbital Test Vehicle (OTV-5) rozpoczęła się 7 września 2017 roku. Tajemnicza maszyna została wysłana na orbitę przy pomocy rakiety Falcon 9 z kompleksu kosmicznego 39A w NASA Kennedy Space Center na Florydzie. Minęło już 400 dni od startu, być może statek znowu pobije rekord.

To był już piąty udany lot bezzałogowego statku/samolotu X-37B. Każdy kolejny ustalał nowy rekord długości lotu. Tym razem jednak tak nie było.

  • OTV-1 rozpoczął się 22 kwietnia 2010 i trwał 224 dni
  • OTV-2 rozpoczął się 5 marca 2011 roku i trwał 468 dni
  • OTV-3 rozpoczął się 11 grudnia 2012 roku i trwał 675 dni
  • OTV-4 rozpoczął się 20 maja 2015 roku i trwał aż 718 dni

X-37B to w pełni autonomiczny, sterowany przez komputer samolot, oznacza to, że wszystkie manewry (włącznie z lądowaniem) wykonuje bez udziału człowieka. Prace nad mini wahadłowcem rozpoczęły się w 1999 roku na zlecenie NASA. Pierwotnie miał być wykorzystywany do napraw satelitów na orbicie. W 2004 roku program OTV został utajniony, a kontrolę nad nim przejęły Siły Powietrzne USA. X-37B, zwany również Orbitalnym Pojazdem Doświadczalnym (Orbital Test Vehicle – OTV), ma około czterokrotnie mniejsze rozmiary niż wycofane z eksploatacji załogowe promy. Ma 8,9 m długości, 2,9 m wysokości, 4,5 m rozpiętości skrzydeł i waży prawie 5 ton. Zasilany jest dzięki panelom słonecznym oraz bateriom litowo-jonowym.

Siły Powietrzne USA konsekwentnie odmawiają udzielenia informacji na temat ładunku znajdującego się na pokładzie X-37B jak i jego misji. Spekulowano, że USAF może prowadzić badania nad nowym rodzajem kosmicznej broni albo systemu przechwytywania obcych satelitów.

Jednak dowódcy misji zawsze zaprzeczali tego rodzaju pogłoskom i tłumaczyli, że program ma na celu testowanie technologii dla przyszłych pojazdów kosmicznych: zaawansowanego naprowadzania, nawigacji i kontroli, ochrony termalnej, systemów odpornych na wysoką temperaturę, izolacji, lekkich systemów elektromechanicznych, zaawansowanych systemów napędowych, autonomicznej kontroli lotu, wejścia w atmosferę i lądowania.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) dysponują dwoma X-37B, wyprodukowanymi przez koncern Boeing. Wykonują one loty od 2010 roku.

Źródło: www.tech.wp.pl

10 Udostępnień

Zostaw komentarz


*

code


  • Facebook

Szukaj temat