Nauka mówi, że cisza jest niezbędna dla naszych mózgów

Napisane przez Amon w Kwiecień - 16 - 2021


Wartość ciszy jest odczuwana przez każdego w pewnym momencie jego życia. Cisza jest pocieszająca, odżywcza i przytulna. Otwiera nas na inspirację i pielęgnuje umysł, ciało i duszę. Tymczasem szaleństwo hałaśliwego świata zagłusza naszą kreatywność, nasze wewnętrzne połączenie i osłabia naszą odporność. Nauka pokazuje, że cisza może być tym, czego potrzebujemy, aby zregenerować nasze wyczerpane mózgi i ciała.

Badania wykazują, że hałas ma silny fizyczny wpływ na nasz mózg, powodując podwyższony poziom hormonów stresu. Dźwięk dociera do mózgu w postaci sygnałów elektrycznych przez ucho. Nawet kiedy śpimy, te fale dźwiękowe powodują reakcję organizmu i aktywację amygdali, części mózgu związanej z pamięcią i emocjami, co prowadzi do uwolnienia hormonów stresu. Tak więc, życie w stale hałaśliwym otoczeniu spowoduje, że będziesz odczuwać bardzo wysoki poziom tych szkodliwych hormonów. Co ciekawe, mówi się, że słowo hałas pochodzi od łacińskiego słowa nausia, (obrzydzenie lub mdłości) lub łacińskiego słowa noxia, oznaczającego ranę, szkodę lub uraz. Hałas został powiązany z wysokim ciśnieniem krwi, chorobami serca, szumem w uszach i utratą snu. Wszyscy doświadczyliśmy szkodliwych skutków zanieczyszczenia hałasem. Nadmierny hałas może być poważnym afrontem dla zmysłów fizycznych i obecnie coraz więcej osób określa się jako bardzo wrażliwe i niezdolne do funkcjonowania w chaotycznym i głośnym otoczeniu. Ale teraz nauka udowodniła, że hałas nie tylko boli, ale również, że cisza leczy.

Skutki milczenia

W 2011 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zbadała i określiła ilościowo obciążenie zdrowotne w Europie. Stwierdzono, że 340 milionów mieszkańców Europy Zachodniej (mniej więcej tyle, ile wynosi populacja Stanów Zjednoczonych) traci każdego roku z powodu hałasu wiele zdrowych lat życia. WHO stwierdziła również, że główną przyczyną 3 000 zgonów spowodowanych chorobami serca jest nadmierny hałas. Badanie przeprowadzone przez profesora Gary’ego W. Evansa z Uniwersytetu Cornella, opublikowane w Psychological Science, opisało wpływ hałasu z lotniska na dzieci w wieku szkolnym w pobliżu lotniska w Monachium. Badanie wykazało, że dzieci narażone na hałas rozwinęły reakcję stresową, która w rzeczywistości spowodowała, że ignorowały hałas. Stwierdził, że dzieci ignorowały zarówno szkodliwy hałas lotniska, jak i inne, bardziej codzienne odgłosy, takie jak mowa.

Badanie to jest jednym z najmocniejszych, prawdopodobnie najbardziej ostatecznym dowodem na to, że hałas – nawet przy poziomach, które nie powodują uszkodzenia słuchu – powoduje stres i jest szkodliwy dla ludzi. – Profesor Gary Evans.

Naukowcy nie zamierzali aktywnie badać skutków ciszy, lecz odkryli jej zalety przez przypadek. Cisza po raz pierwszy zaczęła pojawiać się w badaniach naukowych jako punkt kontrolny lub bazowy, z którym naukowcy porównują efekty hałasu lub muzyki. Lekarz Luciano Bernardi w 2006 roku badał fizjologiczne efekty hałasu i muzyki, dokonując zaskakującego odkrycia. Kiedy uczestnicy jego badań byli wystawieni na działanie przypadkowych odcinków ciszy pomiędzy hałasem a muzyką, doświadczali potężnego efektu. Dwuminutowe przerwy były o wiele bardziej relaksujące dla mózgu niż relaksująca muzyka lub dłuższa cisza, która obowiązywała przed rozpoczęciem eksperymentu. W rzeczywistości, “nieistotne” puste pauzy Bernardiego stały się najważniejszym aspektem badania. Jednym z jego kluczowych ustaleń było to, że cisza jest wzmocniona przez kontrasty.

Wielu nauczycieli medytacji i praktykujących może o tym zaświadczyć, a nauczyciele duchowi radzą uczniom, by robili częste medytacyjne przerwy w ciągu dnia. Choć możemy myśleć o ciszy jako o braku wkładu, nauka mówi co innego. Mózg rozpoznaje ciszę i silnie na nią reaguje. Późniejsze badania przeprowadzone przez biologa regeneracyjnego z Duke University, Imke Kirste, odkryły, że dwie godziny ciszy dziennie spowodowały rozwój komórek w hipokampie, regionie mózgu związanym z tworzeniem się pamięci obejmującej zmysły.

Poświęć czas na wyłączenie się

Zgodnie z teorią przywracania uwagi, kiedy przebywasz w środowisku o niższym poziomie bodźców sensorycznych, mózg może “odzyskać” część swoich zdolności poznawczych. W naszym cyfrowym świecie, nasz mózg ma mniej czasu na wyłączenie się. Nieustannie przetwarzamy ogromne ilości informacji. Badania wykazały, że ciągłe wymagania współczesnego życia bardzo obciążają naszą korę przedczołową – część mózgu odpowiedzialną za podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów i nie tylko. Kiedy spędzamy czas w ciszy, nasze mózgi mogą się zrelaksować i uwolnić od ciągłego skupienia.

Naukowcy odkryli, że cisza pomaga nowym komórkom różnicować się w neurony i integrować się z systemem, a kiedy doświadczamy ciszy, nasze mózgi są w stanie pracować nad lepszym zrozumieniem naszego wewnętrznego i zewnętrznego środowiska. Możemy nadać sens naszemu życiu i zyskać perspektywę, co jest niezwykle ważne dla naszego ogólnego samopoczucia. Podczas gdy hałas wywołuje stres, cisza łagodzi stres i napięcie w mózgu i ciele. Cisza uzupełnia i odżywia nasze zasoby poznawcze. Hałas sprawia, że tracimy koncentrację, zdolności poznawcze i powoduje spadek motywacji i funkcjonowania mózgu (co potwierdzają badania nad skutkami hałasu), ale badania pokazują, że spędzenie trochę czasu w ciszy może w zadziwiający sposób przywrócić to, co zostało utracone w wyniku narażenia na nadmierny hałas. Starożytni mistrzowie duchowi wiedzieli o tym od zawsze: cisza leczy, cisza zabiera nas w głąb siebie, utrzymuje równowagę ciała i umysłu. Teraz nauka mówi to samo.

Lecznicze korzyści płynące z natury i bezruchu są dobrze udokumentowane, ale teraz możemy dodać do tego dążenia do zdrowia i dobrego samopoczucia, odżywianie naszych mózgów. Proste, lecz starożytne doświadczenie ciszy może być właśnie tym uzdrawiającym balsamem, którego potrzebujemy, aby uciszyć nasz szalony, nowoczesny styl życia.

Cisza to pusta przestrzeń. Przestrzeń jest domem przebudzonego umysłu. – Budda

Jaki jest twój związek z ciszą? Czy ten artykuł zmienił lub potwierdził twoje własne odczucia na jej temat? Chciałbym usłyszeć twoje myśli i doświadczenia z ciszą w komentarzach poniżej.


Opracował: Amon
www.strefa44.pl
0 Udostępnień

jedna odpowiedz jak na razie.

  1. adrian pisze:

    cisza jest cudwna gdy ptaki slychac w oddali np kukulke wilge itp

Zostaw komentarz


*

code


  • Facebook

Szukaj temat