Poszukiwanie metaparadygmatu dla rozwijającego się poszukiwania prawdy

Napisane przez Amon w październik - 8 - 2021


Rodzimy się w historii, która nie jest naszym dziełem. Historia rozwijającego się wszechświata rodzi historię ziemi, rodzi historię ewolucji, rodzi historię naszego gatunku, która rodzi historię kultury, w której się urodziliśmy. Spacer po tajemnicy jest naszym aktywnym wkładem w ogólną historię rozwijającej się tajemnicy. Jest to duchowa podróż w głąb naszej osobistej historii. Historii, która obejmuje to, co zostało już opowiedziane, to, co sami zdecydujemy się do niej wpisać i to, jak dostosowujemy się do historii, w którą wpisuje nas los. To wykracza poza dobro i zło, poza prawo i bezprawie. Wprowadza nas w Metę, gdzie metaparadygmat nadaje rzeczom perspektywę.

„Nie mam żadnej ideologii. Moje życie jest moim przesłaniem.” ~Gandhi

Tajemniczy spacer jest anamnezą, która syntetyzuje tezę i antytezę. Ta synteza tworzy metatezę, w której jesteśmy zachęcani do zaangażowania się w eksplorację naszej świadomości. To, co zostaje ujawnione, to nasze własne, rozwijające się poszukiwanie prawdy w odniesieniu do tego, jak powinniśmy żyć jako młody gatunek na ciągle zmieniającej się planecie.

Jako jednostki na naszej własnej tajemniczej drodze, chodzi o wytrwałe zadawanie pytań, otwartość na doświadczenia i ekstatyczne objawienia oraz zdolność do refleksji nad ogromem naszego ludzkiego doświadczenia poprzez połączenie umysłu, ciała i duszy. Jest to zdolność do mierzenia naszego własnego dramatu z nadrzędnym dramatem większego kosmosu. To delikatna równowaga, gra na wysokiej linie, z presją losu i kultury naciskającej na nas ze wszystkich stron.

Tajemniczy spacer i los:

„Nie ma złych zakrętów, gdy idziesz tam, gdzie nie ma ścieżki.” ~Christopher Gray

Mamy pewną swobodę w pisaniu naszej historii, ale zawsze będzie ona ograniczona przez większą historię. Nazywamy te ograniczenia losem, szczęściem, przeznaczeniem lub zmiennością życia. Albo może to być tak proste, jak ograniczenie przez uniwersalne prawo. Okazuje się, że istota rzeczy jest tak samo istotna jak istota rzeczy samej w sobie lub bycie dla rzeczy samej. Bez tajemniczego marszu, lub czegoś podobnego, jesteśmy jedynie niewolnikami losu i kultury, które przekształcają nas w bezosobowe, współzależne i ostatecznie nieduchowe trybiki w niezdrowym zegarze. Jednak dzięki tajemniczemu krokowi zdobywamy odwagę, by napisać własną, niezależną historię ponad wąską liną wysokiego napięcia, wraz ze wszystkimi tajemnicami, losem i życiowymi perypetiami, które składają się na zdrowe, pełne wyzwań poszukiwanie prawdy.

Tajemniczy spacer jest duchowym (ale nie religijnym) doświadczeniem samym w sobie. Nasze tajemnicze „ja” w tajemniczej rzeczywistości tworzy tajemniczą historię, która będzie kontynuować tajemniczą ewolucję wszechświata. Metaparadygmat powiększa tajemnicę tego wszystkiego w zdumiewające duchowe doświadczenie Wielkiej Tajemnicy (Boga).

Dobra historia, dobry spacer z tajemnicą, to historia, która jest w równowadze z większym kosmosem. Dobra opowieść to zdrowa opowieść, opowieść moralna, która jest w harmonii z większą opowieścią. Metaparadygmat uczy nas, co jest zdrowe i moralne poprzez intymne powiązanie ze wszystkimi rzeczami (współzależność). Meta-perspektywa daje nam współzależną perspektywę. Dobry spacer po tajemnicach – taki, który jest ugruntowany we wzajemnym powiązaniu – prowadzi zatem do zdrowego przeznaczenia. Nawet zła tajemnicza wędrówka (na przykład ciemna noc duszy), jest bardziej prawdopodobna, że doprowadzi do zdrowego przeznaczenia, tak długo jak ktoś może wyciągnąć wnioski z morału tej historii i tak długo jak może wypisać się z niezdrowej historii, w którą został wplątany. Pod koniec dnia nawet niezdrowa historia może być kamieniem ostrzącym.

Spacer tajemniczy jako mechanizm wyrównywania poziomu społecznego:

„Dziś z dumą mogę powiedzieć, że jestem nieludzki, że nie należę do ludzi i rządów, że nie mam nic wspólnego z wyznaniami i zasadami. Nie mam nic wspólnego ze skrzypiącą maszynerią ludzkości – należę do ziemi!” ~Henry Miller

Tajemniczy spacer jest również ważny ze względu na jego moc działania jako mechanizm wyrównywania poziomu społecznego zarówno dla bezpośredniej kultury, jak i dla ewolucji gatunku. Pojedyncza osoba ucząca się o zdrowiu i moralności z metaparadygmatu swojego własnego tajemniczego spaceru ma potencjał, by zmienić świat. Na przykład: jeśli nasza kultura każe nam podążać za niemoralną historią wypełnioną współzależną chciwością, dogmatycznym zamknięciem, partyzancką polityką, paranoiczną ksenofobią i tendencjami ekocydalnymi, tajemniczy spacer pojedynczej osoby może na nowo napisać historię całej kultury, będąc zdrową iskrą, która rozpala ogień zdrowszego sposobu bycia człowiekiem na planecie o ograniczonych zasobach.

Zamiast zatruwać powietrze, którym oddychamy, wodę, którą pijemy, jedzenie, które jemy, czy umysły, wśród których żyjemy, uczymy się z metaparadygmatu naszego tajemniczego marszu, jak żyć bez trucizny. Uczymy się z metaparadygmatu tajemniczego marszu, jak być zdrowszym człowiekiem pomimo głęboko chorego społeczeństwa.

Metaparadygmat, który odkrywamy podczas naszego tajemniczego spaceru, daje nam spojrzenie na świat z lotu ptaka. Zyskujemy efekt naoczności, perspektywę podobną do efektu przeglądu astronautów. Widzimy, jak lokalne łączy się z globalnym, jak psychospołeczne wpływa na socjopolityczne i jak kulturowy cień podkopuje ewolucję gatunku.

Spacer misteryjny i Jaźń:

„Cała przyszłość leży w niepewności: żyj natychmiast.” ~Seneca

Spacer tajemniczy jest również ważny, ponieważ pomaga nam lepiej zrozumieć tajemnicę jaźni. Ugruntowuje nas w pytaniu, zamiast utopić nas w ułudzie odpowiedzi. Osadzeni w tajemnicy jesteśmy wolni, aby rozwinąć unikalną historię siebie w większą tajemnicę kosmosu. Kiedy nasza tajemnicza wędrówka jest zgodna z większą tajemnicą, nasze autentyczne „ja” wyłania się jako postać posiadająca środki i duchową plastyczność, aby przezwyciężyć egzystencjalny niepokój wynikający z tego, że nigdy nie mamy solidnej odpowiedzi ani na tajemnicze „ja”, ani na tajemniczy wszechświat.

Jedyną odpowiedzią jest zadawanie pytań. Jedyną trwałością jest nietrwałość. Tajemniczy spacer jest żywym ucieleśnieniem tej mądrości, chodzącą medytacją. Poszukiwanie prawdy nigdy się nie kończy, nie dlatego, że prawda jest nieosiągalna, ale dlatego, że zawsze można ją kwestionować i dlatego, że wszechświat jest zawsze w ruchu.

Tajemniczy spacer pozwala, by pytanie o siebie i kosmos rozwijało się organicznie, metaforycznie, symbolicznie i duchowo. Nie potrzeba absolutów. Nie ma potrzeby dogmatów czy agresywnej polityki. Nie potrzeba ekstremizmu ani zbyt poważnego traktowania spraw. Nie ma potrzeby banalnego trybalizmu czy małostkowej rywalizacji. Jesteśmy czubkiem włóczni samej Wielkiej Tajemnicy. Jesteśmy Bogiem, który sam siebie powołuje do istnienia poprzez metaparadygmat. Spacer po tajemnicy, jeśli odważymy się go odbyć, jest po prostu egzystencjalnym przypomnieniem tego faktu, które może stać się głęboko duchowym doświadczeniem.

W końcu, tajemniczy spacer działa jako duchowe oparcie w świecie, który stracił swój duchowy kompas w przestarzałych zaroślach dogmatycznych religii i indoktrynowanych państw. Tajemniczy spacer jest żywym ucieleśnieniem odzyskiwania naszego duchowego kompasu.

Nie ma nic bardziej duchowego niż jednostka pełna pytań, pomimo świata pełnego „odpowiedzi”. Tak samo nic nie jest bardziej dogmatyczne niż jednostka pełna „odpowiedzi”, mimo że świat jest pełen tajemnic. Wędrówka ku tajemnicy i ujawniony metaparadygmat leczy to drugie, ucząc tego pierwszego.


Opracował: Amon
www.strefa44.pl
0 Udostępnień

Zostaw komentarz


*

code


  • Facebook

Szukaj temat