Sistrum było jednym z najświętszych instrumentów muzycznych w starożytnym Egipcie i wierzono, że ma potężne właściwości magiczne. Używano go w kulcie bogini Hathor, mitologicznej postaci radości, święta, płodności, erotyzmu i tańca. Używano go również do zapobiegania wylewom Nilu i odstraszania Seta, boga pustyni, burz, nawałnic i przemocy. Izyda, jako matka i stwórczyni, była często przedstawiana z dzbanem symbolizującym wylew Nilu w jednej ręce i sistrum w drugiej.

Zostało ono zaprojektowane do wydawania dźwięku bryzy uderzającej i dmuchającej przez papirusowe rurki, ale symboliczna wartość sistrum znacznie przewyższała jego znaczenie jako instrumentu muzycznego.

Starożytny grecki historyk Plutarch mówi o potężnej roli sistrum w swoim eseju „O Izydzie i Ozyrysie”:

„Sistrum wyjaśnia, że wszystko, co istnieje, musi być wstrząsane lub grzechotane i nie przestaje się poruszać, ale jest pobudzane i poruszane, gdy staje się senne i bezwładne. Mówią, że odpierają i odpychają tyfona przez sistrums, wskazując, że jeśli zniszczenie ogranicza i powstrzymuje naturę, pokolenie uwalnia ją i budzi przez ruch „. (Plutarch, Moralia, Księga 5, „O Izydzie i Ozyrysie”, Sekcja 63)

Sistrum składa się z uchwytu i ramy wykonanej z mosiądzu, brązu, drewna lub gliny. Po potrząśnięciu, małe pierścienie lub pętle z cienkiego metalu na ruchomych poprzeczkach wydawały dźwięk od delikatnego grzechotania do głośnego brzęku. Jego podstawowy kształt przypominał ankh, egipski symbol życia, i nosił znaczenie tego hieroglifu. Zapisy archeologiczne ujawniły dwa różne typy sistrum. Najstarszy typ sistrum ma kształt naosu (wewnętrzna komora świątyni, w której znajdowała się postać kultowa).

Bogini Izyda gra na Naos Sistrum (Seszet) Hathor z „Wielkiej Świątyni” Setiego I w Abydos.

Głowa Hathor była często przedstawiana na uchwycie, a rogi krowy były często włączane do projektu (Hathor jest często przedstawiana jako bogini krów). To sistrum, znane jako „Naos sistrum” lub „Sesheshet” (słowo onomatopeiczne), pochodzi co najmniej ze Starego Państwa (3 tysiąclecie pne). W starożytnej sztuce egipskiej sistrum sesheshet było przedstawiane jako często noszone przez wysoko postawioną kobietę. W okresie grecko-rzymskim popularny stał się drugi typ sistrum. To sistrum, znane jako sekhem lub sekham, miało prostą, podobną do opony ramę, zwykle wykonaną z metalu. Sekhem przypominał zamkniętą podkowę z długim uchwytem i luźnymi metalowymi poprzeczkami nad głową Hathor.

Kapłanka z sistrum Sekhem.

Podczas gdy sistrum było używane w muzycznym kulcie kilku egipskich bóstw w starożytnym Egipcie, w tym Amona, Bastet i Izydy, było szczególnie związane z kultem wielkiej bogini Hathor. Sistrum było używane w rytuałach i ceremoniach, w tym w tańcach, nabożeństwach i uroczystościach ku czci Hathor.

Wydaje się również, że miało ono konotacje erotyczne lub związane z płodnością, prawdopodobnie wynikające z mitologicznych cech Hathor. Ze względu na związek z Hathor, sistrum stało się również symbolem jej syna Ihy, który często był przedstawiany jako archetypowy gracz na sistrum.

Artystyczne przedstawienie egipskiej bogini z sistrum.

Sistrum było używane w Egipcie długo po panowaniu faraonów. Rzymski podbój Egiptu w 30 r. p.n.e. po śmierci Kleopatry i Marka Antoniusza pomógł rozprzestrzenić kult bogini w całym basenie Morza Śródziemnego i reszcie rzymskiego świata. Głowy Hathor zostały zinterpretowane jako Izyda i Neftyda, reprezentujące odpowiednio życie i śmierć, a kult bogini Izydy stał się niezwykle popularny w okresie grecko-rzymskim, w którym sistrum stało się nierozerwalnie związane z Izydą. Świątynie Izydy zostały wzniesione w każdym większym mieście, być może największa i najbardziej ozdobna w Rzymie, w pobliżu Panteonu. Świątynia i otaczające ją portyki zostały ozdobione pięknymi malowidłami ściennymi, z których niektóre przedstawiają kapłanów lub sługi Izydy trzymające sistrum.

W kulturze greckiej nie wszystkie sistrum były przeznaczone do gry. Pełniły one raczej funkcję czysto symboliczną, w której były używane podczas składania ofiar, festiwali i pogrzebów. Gliniane wersje sistrum mogły być również używane jako zabawki dla dzieci.

Marmurowy posąg Izydy: w lewej ręce trzyma mały dzban, a w prawej sistrum.

Wnioski:

Wierzono, że jego magiczne właściwości były znacznie większe niż wcześniej sądzono. Dzięki Sistrum mogli zmieniać pogodę, uspokajać niebezpieczne bóstwa i tworzyć portale. Czy była to obca technologia?

Naukowcy zajmujący się mitologią egipską i teoretycy twierdzą, że starożytne egipskie sistrum mogło dać bogom możliwość podróżowania w jednym miejscu i z jednego miejsca do drugiego. Jest to prawdopodobnie powód, dla którego instrument można znaleźć nad „fałszywymi drzwiami” świątyń. Zakłada się zatem, że instrument ten mógł być używany do otwierania portali. Może to być zatem nieznana starożytna zaawansowana technologia. Dziś sistry są nadal używane w obrzędach kościołów koptyjskich i etiopskich.


Opracował: Amon
www.strefa44.pl
www.strefa44.com.pl

Zostaw komentarz


Aby zatwierdzić komentarz skorzystaj z dolnego suwaka *


  • Facebook

Szukaj temat